Fight against Oblivion and Signal Hope. Memory policies and Teaching practices in a school from Mar del Plata

Authors

  • Juliana Santos Ibáñez Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

teaching practices, recent past, memory entrepreneurship, historic site

Abstract

During 2017, a group of teachers from the School of Secondary Education No. 1 in the city of Mar del Plata began to work on the implementation of a project aimed at recovering the memory of the institution linked to the recent past of State terrorism in the city. This project pursued the objective of declaring the school a Historic Site ‘for the memory of collective dreams’, and the actors narrate their vision of the events, from a political perspective, militant and autobiographical trajectories on school. This article describes and analyses the teaching practices carried out during the launch of this memory undertaking in EES No. 1. We hope this exercise will contribute to reflection on the treatment of the recent past in the educational field and its interrelation with the memory policies that emerge from social struggles for its meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Santos Ibáñez, Universidad Nacional de Mar del Plata

Licenciada en Sociología por la Universidad Nacional de Mar del Plata. Becaria Doctoral del CONICET y Docente del Departamento de Sociología de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

References

Carretero, M. y Kriger, M. (2006). La usina de la patria y la mente de los alumnos. Un estudio sobre las representaciones de las efemérides escolares argentinas. En M. Carretero, A. Rosa y M. F. González (coord.), Enseñanza de la historia y memoria colectiva (pp. 169-196). Buenos Aires: Paidós Educador.

Crenzel, E. A. (2016). Sitios de memoria en la Argentina, una reflexión. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales; Ciencias Sociales, 90(3), pp. 62-65.

Da Silva Catela, L. (2001). No habrá flores en la tumba del pasado: La experiencia de reconstrucción del mundo de los familiares de desaparecidos. La Plata: Al Margen Ediciones.

Feld, C. (2010). Imagen, memoria y desaparición: una reflexión sobre los diversos soportes audiovisuales de la memoria. Aletheia, 1(1).

Gamson, W. A. (1992). Talking politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI de España editores

Jelin, E. (2005). Las luchas por la memoria. Telar. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, 2(2), 14-40.

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Buenos Aires: Siglo XXI

Jelin, E. y Langland, V. (2003). Introducción. Las marcas territoriales como nexo entre pasado y presente. En E. Jelin y V. Langland (comps.), Monumentos, memoriales y marcas territoriales (pp. 1-18). Madrid: Siglo XXI de España editores.

Legarralde, M. (2020). Combates por la memoria en la escuela: Transmisión de las memorias sobre la dictadura militar en las escuelas secundarias. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Legarralde, M. y Brugaletta, F. (2017). Dossier Pedagogía de la Memoria. Políticas y prácticas de transmisión del pasado reciente en la Argentina. Aletheia, 7(14), 1-7.

Nora, P. (1984). Presentation. En P. Nora (dir.), Les lieux de mémoire (pp. 7-8). París: Seuil.

Pollak, M. (2006). Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. La Plata: Al Margen.

Rousso, H. (2006). El Síndrome de Vichy. París: Seuil.

Santos Ibáñez, J. (2019). La memoria piloto. El emprendimiento de memoria impulsado por la comunidad educativa de la EES N°1 de la ciudad de Mar del Plata durante el año 2017 (tesina inédita de licenciatura en sociología). Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina.

Tarrow, S. (1994). Power in movement: Collective action, social movements and politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Tavano, C. S. y Portos, J. M. (2020). Gestión, militancia y políticas de la memoria: la creación del “Faro de la Memoria” en Mar del Plata. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 7 (13), 114-137.

Yerushalmi, Y. (1998). Reflexiones sobre el olvido. En Y. Yerushalmi, N. Loraux, H. Mommsen, J. C. Milner y G. Vattimo, Usos del olvido (pp. 13-26). Nueva Visión: Buenos Aires

Published

2021-11-24

How to Cite

Santos Ibáñez, J. . (2021). Fight against Oblivion and Signal Hope. Memory policies and Teaching practices in a school from Mar del Plata. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 8(16), 50–69. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/clepsidra/article/view/147

Issue

Section

Dossier Temático