The Teaching Political Subjectivity in Teaching on the Armed Conflict in Colombia

Authors

  • Arias Gómez Arias Gómez Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Keywords:

History Teaching, Educational Political Subjectivity, Armed Conflict, Political Violence

Abstract

This article delves into the experience of a teacher who carries out a pedagogical teaching exercise on the Colombian armed conflict, in which he accompanies a group of final grade students to a rural area. This initiative is crossed, from beginning to end, by the political subjectivity of the teacher, who permanently declares his reading of the world and the importance of connecting the issues of the upheaval in recent national history and his own ethical-political options.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arias Gómez Arias Gómez, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Docente de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. Grupo de investigación Educación y cultura política. Doctor en educación, Magíster en sociología de la educación.

References

Arias, D.(2012). Subjetividades Contemporáneas. Dinámicas sociales y configuración de las nuevas generaciones. Revista Pedagogía y Saberes, (37), 63-72.

Arias, D. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista de Estudios Sociales, 52, 134-146.

Arias, D. (2018). Enseñanza del pasado reciente en Colombia. La violencia política y el conflicto armado como tema de aula. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado. Revista Mexicana de Sociología, 19(62), 711-734.

Chaux, E. y Velásquez, A. (s/f). Orientaciones generales para la implementación de la Cátedra de la Paz en los establecimientos educativos de preescolar, básica y media de Colombia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

CNMH (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Informe general Grupo Memoria Histórica. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.

Duschatzky, S. (2001). Todo lo sólido se desvanece en el aire. En S. Duschatazky y A. Birgin (comps.), ¿Dónde está la escuela? Ensayos sobre la gestión en tiempos de turbulencia (Pp. 127-149). Buenos Aires: FLACSO.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.

González, F. (2012). La subjetividad y su significación para el estudio de los procesos políticos: sujeto, sociedad y política. En C. Piedrahita, A. Díaz, A. y P. Vommaro (comps.). Subjetividades políticas: desafíos y debates latinoamericanos (Pp. 11-30). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Herrera, M., Ortega, P., Cristancho, G. y Olaya, V. (2013). Memoria y formación: configuraciones de la subjetividad en ecologías violentas. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Jódar, F. y Gómez, L. (2007). Educación posdisciplinaria, formación de nuevas subjetividades y gubernamentalidad neoliberal. Revista mexicana de investigación educativa, (32), pp. 381-404.

Lechner, N. (2002). Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política. Santiago: Lom.

Lewcowitz, I. (2006). Pensar sin Estado. La subjetividad en la era de la fluidez. Buenos Aires: Paidós.

Ley N° 1.732 Cátedra por la paz. Congreso de la República de Colombia, Bogotá, República de Colombia, 1 de septiembre de 2014.

MEN (2002). Lineamientos curriculares ciencias sociales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

MEN (2004a). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

MEN (2004b). Estándares básicos de competencias ciudadanas: Formar para la ciudadanía… ¡Sí es posible! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Rodríguez, S. y Sánchez, M. (2009a). Problemáticas de la enseñanza de la historia reciente en Colombia: Trabajar con la memoria en un país en guerra. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (7), pp. 15-66.

Tassin, E. (2012). De la subjetivación política.Althusser/Rancière/Foucault/Arendt/Deleuze. Revista de Estudios Sociales, (43), pp. 36-49.

Published

2021-10-01

How to Cite

Arias Gómez, A. G. (2021). The Teaching Political Subjectivity in Teaching on the Armed Conflict in Colombia. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 8(16), 142–155. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/clepsidra/article/view/153

Issue

Section

Dossier Temático