Students, the Photographer and the History: Meeting in Bahia, 1979
Keywords:
Milton Guran; Photography; Students’ Movement; Military Dictatorship.Abstract
The article analyses the independent photographic coverage of the photojournalist Milton Guran, during the XXXI Congress of UNE, that happened in Salvador, Bahia, in 1979 and this main result, the photo book: “Encontro na Bahia 79”. The study is based upon the reflections of the Italian philosopher Giorgio Agamben, in which photography is shaped as gesture of commitment to the cause of resistance to the military regime and to the fight for civil rights in Brazil. Oral history methodology sustains the work of reconstruction of the historical memory of the XXXI Congress of UNE, focusing on the year of 1979, intertwining words and images of the event with press news produced at this period and complementary documentation.
Downloads
References
AGAMBEM, Giorgio (2007). Profanações, São Paulo: Boitempo.
FERREIRA, Marieta de Moraes (1996). “A reforma do Jornal do Brasil”. In: ABREU, Alzira Alves de (org.). A imprensa em transição: o jornalismo brasileiro nos anos 50. Rio de Janeiro: Ed. FGV, p. 141-156
LOUZADA, Silvana (2013). Fotógrafos e fotografia no Rio de Janeiro, Niterói: EDUFF.
MAUAD, Ana M (2007). “Milton Guran, a fotografia em três tempos”, Studium, Unicamp, disponível em http://www.studium.iar.unicamp.br/28/1/index.html.
MAUAD, Ana M (2008). “O Olhar engajado: fotografia contemporânea e as dimensões políticas da cultura visual”, Artcultura, Uberlândia, v.10, nº16, p.31-48, jan-jun 2008
MAUAD, Ana M (2011). “Committed Eye: Photographs Oral Sources and Historical Narrative” In: THOMSON, A & FREUND, A. Oral History and Photography.1 ed.Nova York : Palgrave Macmillan, v.1, p. 223-239.
POLLAK, Michel (1989). “Memória, esquecimento e silêncio”, Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.2, n.3, 1989, p. 3-15, disponível em http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278
VASQUEZ, Pedro. “Biografia Luiz Humberto, Brasil Memória das Artes”, Rio de Janeiro: Funarte, disponível em http://www.funarte.gov.br/brasilmemoriadasartes/acervo/infoto/biografia-de-luis-humberto/
ZERWES, Erika; COSTA, Eduardo Augusto. “Os Colóquios Latino-Americanos de Fotografia e a institucionalização de uma fotografia brasileira”, REB. Revista de Estudos Brasileños, Segundo Semestre, 2017, vol 4, n.8. DOI: https://doi.org/10.3232/REB.2017.V4.N8.3073, acesso em 11/09/ 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria es una publicación en Acceso Abierto y no cobra dinero a los autores y autoras por publicar (APC) como tampoco a los lectores por acceder al contenido publicado. En este marco, la publicación utiliza las licencias Creative Commons, específicamente Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0). Por esta razón, cuando un manuscrito es aprobado para la publicación, los autores y autoras retienen los derechos de autor sobre su trabajo, pero autorizan a copiar, distribuir, hacer obras derivadas del trabajo original, a condición de atribuir siempre la autoría del trabajo en la forma especificada por el autor o licenciante de la obra. Esta licencia no permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles trabajos derivados con fines comerciales.
Por su parte los autores y autoras conservan los derechos sobre el trabajo y garantizan el carácter de inédito y original. También, los autores y autoras ceden a Clepsidra… el derecho, no exclusivo, de publicarlo de manera electrónica. Por lo tanto, los autores y autoras podrán disponer de las versiones finales y difundirlas en repositorios institucionales, temáticos, páginas web personales o cualquier otro uso pertinente, siempre que se mencione la fuente original de publicación.