The Limits of Homage: Image and Memories in Teatro Abierto 2013

Authors

  • Verónica Perera Socióloga, Master en Sociología Económica del Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martín (IDAES/ UNSAM), Doctora en Sociología de la New School for Social Research (Nueva York). Entre 2008 y 2013 fue Assistant Professor de Sociología en la State University or New York (SUNY, Purchase). Desde 2013 es Profesora Titular Interina en la cátedra Memoria, derechos humanos y ciudadanía Cultural en el Departamento de Cultura y Arte de la Universidad Nacional de Avellaneda.

Keywords:

Teatro Abierto; Social Memory; Television; Sociocultural Movement.

Abstract

In 2013, within the context of the 30th anniversary of the democratic recovery after the last civic-military dictatorship in Argentina, the Public Television organized a cycle of programs to pay homage to Teatro Abierto 1981 (TA). The article analyzes this TV program as part of the social memory of cultural resistances, in a period (2003-2015) when the building of memories of state terrorism became center stage in the public sphere, and in the government’s agenda. The article focuses on the live conversations on TV, between the host and individuals who participated either in the 1981 experience or in its homage, 32 years afterwards. It inquires into what was said and what was silenced; it looks into the dialogues that took place on screen and the interruptions of those dialogues. It argues that the testimonies ended up losing memorial depth because they reiterated the epic, well-known, and already legitimate narrative of TA. The article suggests that the TV program was not permeable enough to an open-ended and exemplary memory, able to value TA within a genealogy of movements, within and outside the theater field, and beyond state terrorism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balassa, Arturo (1990). “País Cerrado, Teatro Abierto”. Documental. Guión: Graciela Wegbrait y Arturo Balassa.

Calveiro, Pilar (1998). Poder y Desaparición. Buenos Aires: Colihue.

De la Puente, Maximiliano (2013). “Teatro y Efervescencia cultural en la Argentina de los años ochenta”. En: Afuera. Estudios de Crítica Cultural, nro. 3, año III, septiembre 2013. Disponible en: http://www.revistaafuera.com/articulo.php?id=298&nro=13. Fecha de la última consulta: diciembre 2014.

Dubatti, Jorge (2012). Cien Años de Teatro Argentino. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Esteve, Patricio (1991). “1980-1981. La prehistoria de Teatro Abierto”. En: Latin American Theatre Review, vol. 24, nro. 2: pp. 59-68.

Feld, Claudia (2004). “Memoria y Televisión: una relación compleja”. En: Oficios Terrestres, nro. 15/16, año X: pp. 70–77.

Feld, Claudia (2009). “‘Aquellos ojos que contemplaron el límite’: la puesta en escena televisiva de testimonios sobre la desaparición”. En: Feld, Claudia y Stites Mor, Jessica (comp.); El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Paidós.

Feld, Claudia (2010). “Imagen, memoria y desaparición. Una reflexión sobre los diversos soportes audiovisuales de la memoria”. En: Aletheia, nro. 1, año I: pp. 1-16.

Fernández, Ana María (2008). Política y Subjetividad. Asambleas Barriales y Fábricas Recuperadas. Buenos Aires: Biblos.

Giella, Miguel Ángel (1981). “Teatro Abierto: Fenómeno Socio-Teatral Argentino”. En: Latin American Theatre Review, Fall 1981: pp. 89-93.

Guglielmucci, Ana (2013). La consagración de la memoria. Una etnografía acerca de la institucionalización del recuerdo sobre los crímenes del terrorismo de estado en la Argentina. Buenos Aires: GIAPER.

Jelin, Elizabeth (2002). Los Trabajos de la Memoria. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Longoni, Ana (2012). “Zona Liberada”. En: Boca de Sapo. Revista de arte, literatura y pensamiento, nro. 12, Año XII, abril 2012: pp. 44-50. Disponible en: http://www.bocadesapo.com.ar/biblioteca/bds/BdS12.pdf. Fecha de la última consulta: diciembre 2014.

Nancy, Jean-Luc (1991). The Inoperative Community. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Pollak, Michael (2006). Memoria, Olvido, Silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. La Plata: Ediciones Al Margen.

Strejilevich, Nora (2006). “Testimony: Beyond the Language of Truth”. En: Human Rights Quaterly, vol. 28, nro. 3: pp. 701-713.

Sutton, Barbara (2010). Bodies in Crisis. Culture, Violence, and Women’s Resistance in Neoliberal Argentina. New Jersey: Rutgers University Press

Svampa, Maristella (2005). La sociedad excluyente. La Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Buenos Aires: Taurus.

Taylor, Diana (1997). Disappearing Acts. Spectacles of gender and Nationalism in Argentina’s “Dirty War”. Durham: Duke University Press

Taylor, Diana (2002). “You are Here”: The DNA of Performance”. En: The Drama Review, vol. 46, nro. 1, Spring 2002: pp. 149-169

Taylor, Diana (2006). “Trauma and Performance: Lessons from Latin America”. En: PMLA, vol. 121, nro. 5, October 2006: pp. 1674-1677.

Todorov, Tzvetan (2000). Los abusos de la memoria. Buenos Aires: Paidós.

Verzero, Lorena (2012). “Performance y Dictadura: Paradojas de las relaciones entre arte y militancia”. European Review of Artistic Studies, vol. 3, nro. 3: pp. 19-33. Disponible en: http://www.eras.utad.pt/docs/10%20TEATRO.pdf. Fecha de la última consulta: enero 2015.

Verzero, Lorena (2013). Teatro Militante. Radicalización artística y política en los años 70. Ciudad de Buenos Aires: Editorial Biblos.

Villagra, Irene (2011). Teatro Abierto 1981. Dictatura, Multipartidaria, Resistencia Cultural, Fuentes inéditas del archivo de Osvaldo Dragún y nuevos testimonios de protagonistas. Luna Teatral Argentina.

Villagra, Irene (2013). “Teatro abierto 1981, en contexto socio-histórico”. En: Afuera. Estudios de Crítica Cultural, nro. 3, año III, septiembre 2013. Disponible en: http://www.revistaafuera.com/articulo.php?id=289&nro=13. Fecha de la última consulta: enero 2015.

Published

2022-10-21

How to Cite

Perera, V. (2022). The Limits of Homage: Image and Memories in Teatro Abierto 2013. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 3(5), 84–105. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/clepsidra/article/view/429

Issue

Section

Dossier Temático