Violence and testimony. Notes about subjectivity and the possible accounts
Keywords:
Testimony; Subjective world; Memory fracturesAbstract
This article proposes some analytical dimensions to put the issue of the testimony into perspective. It does so by linking the experiential narratives of men and women who have un- dergone historical periods in which violence changed the course of their lives, who have shared the consequences of that violence in public spaces, in spontaneous settings or contexts of listening, and whose testimonies are incorpora- ted to the construction of collective memories.
Going through the subjective gives rise to the singularity where the construction of the unique is inherent in the tes- timony. It is there that the subject, the witness, appears.The thematic core emphasizes this perspective, where human experience, events, and words can be expressed, transmit- ted and listened to. Some of the ways in which the narrative breaks contribute to structure or disarticulate the capaci- ty to represent, express, and transmit limit experiences are described.
The article also rises some questions about the effect of tes- timony on the debates of the politics of memory, and about its capacity to bring relief, working- through or reparation to those who have been the protagonists.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2000). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo Sacer III, Valencia: Pre-textos.
Alcoba, Laura (2008). La casa de los conejos. Buenos Aires: Edhasa.
Benjamin, Walter (2010). “Tesis de filosofía de la historia”. En: Ensayos escogidos. Buenos Aires: El cuenco de Plata.
Benjamin, Walter (2012). “Experiencia y Pobreza”. En: Escritos Políticos. Madrid: Abada. Pp. 216-222.
Davoine, Françoise y Gaudilliere, Jean-Max (2011). “Del hundimiento de un mundo a la locura como búsqueda”. En: Historia y Trauma. La locura de las guerras. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Pp. 45-92.
Faimberg, Haydee (1996). “A la escucha del telescopaje de las generaciones: pertinencia psicoanalítica del concepto”. En: Kaës, Rene; Faimberg, Haydee; Enríquez, Micheline; Baranes, Jean; Transmisión de la vida psíquica entre generaciones. Buenos Aires: Amorrortu. Pp. 81-85.
Freud, Sigmund (1986) [1914]. “Recordar, repetir, reelaborar. Nuevos consejos sobre la técnica del Psicoanálisis II”. En: Sigmund Freud; Obras Completas, Tomo XII. Buenos Aires: Amorrortu. Pp. 145-147.
Kaufman, Susana (1998). “Sobre Violencia Social y Trauma”. Comunicación presentada en las Jornadas sobre memoria y violencia. Montevideo, Uruguay.
Kaufman, Susana (2006). “Lo legado y lo propio. Lazos familiares y transmisión de memorias”. En: Jelin, Elizabeth y Kaufman, Susana; Subjetividad y figuras de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI. Pp. 47-71.
Kestenberg, Jean (1993). “What a Psychoanalyst learned from the Holocaust and Genocide”. En: International Journal of psychoanalysis, 74: pp. 1117-1129.
Laub, Dori (1995). “Truth and Testimony: The Process and the Struggle”. En: Caruth, Cathy (ed.); Explorations in Trauma. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Pp. 61-75.
Nemirovsky, Irene (2005). Suite francesa. Barcelona: Salamandra.
Pollak, Michel (2006). Memoria, olvido, silencio. La Plata: Al Margen.
Semprun, Jorge (1997). La escritura o la vida. Barcelona: Tusquets.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria es una publicación en Acceso Abierto y no cobra dinero a los autores y autoras por publicar (APC) como tampoco a los lectores por acceder al contenido publicado. En este marco, la publicación utiliza las licencias Creative Commons, específicamente Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0). Por esta razón, cuando un manuscrito es aprobado para la publicación, los autores y autoras retienen los derechos de autor sobre su trabajo, pero autorizan a copiar, distribuir, hacer obras derivadas del trabajo original, a condición de atribuir siempre la autoría del trabajo en la forma especificada por el autor o licenciante de la obra. Esta licencia no permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles trabajos derivados con fines comerciales.
Por su parte los autores y autoras conservan los derechos sobre el trabajo y garantizan el carácter de inédito y original. También, los autores y autoras ceden a Clepsidra… el derecho, no exclusivo, de publicarlo de manera electrónica. Por lo tanto, los autores y autoras podrán disponer de las versiones finales y difundirlas en repositorios institucionales, temáticos, páginas web personales o cualquier otro uso pertinente, siempre que se mencione la fuente original de publicación.