Childhood experiences in the General Juan Perón school after the military coup in 1955 in Córdoba, Argentina

Authors

  • Mariano Pussetto Becario doctoral de CONICET con lugar de trabajo en el Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.59339/ca.v10i19.511

Keywords:

Experiences, State violence, Pos-peronism, Childhood, Agency, Home school

Abstract

The General Juan Perón school, built by the Eva Perón Foundation, in the 1950s in the city of Córdoba, continued to function after the military coup in 1955, when, both, the institutional organization and the daily dynamics implied great changes for the children who lived there. They were victims of various forms of violence perpetrated by the new regime, particularly the adults who were in charge of them, implying strong consequences for their daily lives.

In this article, based on interviews with three persons who lived there, we propose to inquire about the violence suffered after the coup. We especially focus on forms of resistance, with the aim of producing a narrative that articulates the historical processes from a local point of view through the memories of the interviewees, taking the memories of these children as a constitutive element of the socio-historical experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barry, C., Ramacciotti, K. y Valobra, A. (2008). La Fundación Eva Perón y las mujeres: entre la provocación y la inclusión. Buenos Aires: Biblos.

Carli, S. (2012). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina 1880-1955. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Cosse, I. (2005). La infancia en los años treinta. Revista Todo es Historia, 457, 48-54

Cosse, I. (2006). Estigmas de nacimiento. Peronismo y orden familiar 1946-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Ferioli, N. (1990). La Fundación Eva Perón /1/2. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Ferreyra, S. (2016) Las comisiones investigadoras durante la “revolución libertadora”. Usos de su archivo en la historiografía sobre peronismo y antiperonismo. Quinto Sol. Revista de Historia, 3(2).

Gavaldá, J. M. (2017), Damnatio memoriae y peronismo. Una perspectiva material y simbólica. Cuadernos de Antropología, 17, 65-80.

Gentili, A. (2015). Un fuero híbrido. Juzgados de menores, precedentes y prácticas en Córdoba, Argentina, primera mitad del siglo xx. En M. R. Polotto, T. Keiser y T. Duve (eds.), Derecho privado y modernización. América Latina y Europa en la primera mitad del siglo xx (pp. 227-241). Frankfurt: Max Planck Institute for European Legal History.

Ginzburg, C. [2006] (2014) El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Goffman, E. (1963) [2019]. Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires-Madrid: Amorrurtu Editores.

Golbert, L. (2008). Las políticas sociales antes y después de la Fundación Eva Perón. En: C. Barry, K. Ramacciotti y A. Valobra (eds.), La Fundación Eva Perón y las mujeres: entre la provocación y la inclusión (pp. 19-50). Buenos Aires: Biblos.

Grimson, A. (2017). Raza y clase en los orígenes del peronismo: Argentina, 1945. Desacatos, 55, 110-127

Halbwachs, M. (1950). La memoria colectiva. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Jelin, E. (2014). Las múltiples temporalidades del testimonio: el pasado vivido y sus legados presentes. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 1(1), 140-163.

Kaplan, C. (2009). Las violencias en la escuela desde adentro. En C. Kaplan, Violencia escolar bajo sospecha. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kornblit, A. (2004). Metodologías cualitativas: modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Biblos.

Moreyra, B. y Moretti, N. (2019). Asistencialismo y desigualdad social: una relación persistente en la modernidad liberal. En P. Trueba (ed.), Infancia, pobreza y asistencia. Argentina, primera mitad del siglo XX (pp. 17-34). Rosario: Prohistoria.

Ortner, S. (2016). Antropología y teoría social. Cultura, poder y agencia. San Martín: Universidad Nacional de Gral. San Martín: UNSAM EDITA.

Ortiz Bergia, M. J. (2018). El oficio de hacer el Estado. Burocracia y políticas de minoridad, Córdoba 1936-1955. Anuario IEHS, 33(1), 36-60.

Ortiz Bergia, M. J. (2012). La Construcción del Estado Social en el Interior Argentino. Cambios y Continuidades en las Políticas Sociales en Córdoba, 1930-1955. (Tesis inédita de doctorado en Historia). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.

Pollak, M. (2006). Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. La Plata: Ediciones Al Margen.

Portelli, A. (1991). Lo que hace diferente a la historia oral. En D. Schwarzstein (ed.), La historia oral. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Pussetto, M. (2021). El día común en la época de Eva Perón. Experiencias de infancia en el hogar-escuela durante el gobierno peronista. Anuario de Historia de la Educación, 22(2).

Robles, F. J. y Caballero, V. (2017). La eugenesia de la hispanidad de Vallejo Nágera y su introducción en Latinoamérica. En Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas, 20(1)

Tcach, C. (2006). Sabattinismo y peronismo. Partidos políticos en Córdoba (1943-1955). Buenos Aires: Biblos.

Tcach, C. (2007). Golpes, proscripciones y partidos políticos. En D. James (ed.), Violencia, proscripción y autoritarismo (1955-1976). La nueva Historia argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Tcach, C. (2012). De la revolución liberadora al Cordobazo. Córdoba, el rostro anticipado del país. Buenos Aires: Siglo XXI.

Zapiola, M. (2018). Estado e infancia en Argentina: Reflexiones sobre un recorrido historiográfico. En L. Lionetti, I. Cosse y M. Zapiola (eds.), La historia de las infancias en América Latina (pp. 91-110). Tandil: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Published

2023-04-02

How to Cite

Pussetto, M. . (2023). Childhood experiences in the General Juan Perón school after the military coup in 1955 in Córdoba, Argentina. CLEPSIDRA. REVISTA INTERDISCIPLINARIA DE ESTUDIOS SOBRE MEMORIA, 10(19), 14–32. https://doi.org/10.59339/ca.v10i19.511