Mapping the Traces of Objects. An Affective Cartography

Authors

  • María Verónica Troncoso Dra. en Filosofía por la Universidad de Konstanz y Máster en Artes Visuales por la Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.59339/ca.v10i19.516

Keywords:

clandestinidad, resistencia, afectos, cartografía, niñez, dictadura

Abstract

In the context of the Southern Cone dictatorships, the letter worked as a narrative resource that allowed clandestine militants to communicate with relatives. The letter was thus able to go beyond the framework assigned to it within the social space, because it helped to circulate a narrative that filtered through the repressive policies, also allowing children of dictatorship victims to reconstruct their parents' lives and thus their own identity.

The article examines the possibilities of biographical, political and affective construction from twenty-seven letters written by Fernando Vergara to his daughter Barbara compiled in the book, Letters to Barbara (2019). From these letters the following questions are posed: What role does the location of specific places play in the reconstruction of the father's clandestine life? How does the in-situ performance and the journey through countries and places operate, that the daughter made when constructing her identity? And finally, how can these letters be read in the present?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altman, J. (1982). Epistolarity: Approaches to a Form. Ohio: Ohio State Univ Press.

Blejmar, J. (2021). Ficciones del yo y memoria epistolar de los años sesenta en la Argentina. En Reati, F. Y Cannavecciuolo, M. (Comp.) De la cercanía emociona a la distancia histórica (Re) presentaciones del terronismo de estado, 40 años después (pp. 167-190). Buenos Aires, Prometeo.

Castillo, P. & González, A. (2015). Infancia, dictadura y resistencia: hijos e hijas de la izquierda chilena (1973-1989). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2 (13), 907-921.

Carrillo Padilla, A. L. (2017). Afectividad y espacio biográfico en Centroamérica. Dos cartas de guerra y exilio. Revista de Historia, 76, 85–103.

Crampton (2009) Cartography: performative, participatory, political. Progress in Human Geography 33(6), 840–848.

de Vries, E. (2018). Letter in/on transition: Neo-epistolarity, nostalgia, and new media. En Matthews-Schilinzig, M. & Socha C. (Eds.), What is a letter? Essays on epistolary Theorie and Culture (pp. 159–175). Würzburg ; Köningshausen & Neumann.

Fernández, M. Flores, P., Lastra, T. Uribe, V. (2017). Mujeres en el MIR. Des/armando la memoria. Santiago; Pehuen Editorial.

Hasse, C. (2013). Artifacts that Talk. Mediating Technologies as Multistable Signs and Tools, Subjectivity, 6, pp. 79-100.

Jeftanovic, A. & Vesely, C. (2021). Los reinos de la infancia: imaginarios del poder dictatorial en la poesía chilena para niños durante los años setenta. Literatura: teoría, historia, crítica, 2 (23), 19-46.

Latour, B. (2005). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría de la actor-red. Buenos Aires: Manantial.

Mesquita, A. (2022) Contra cartografía. Longoni A.; Díaz T.; Mesquita, A.; Pongan, G. Y Suárez, S. (Coords.) Como en el muro el muro la hiedra, (pp. 216-239). Centro de Arte Reina Sofía. Madrid.

Morales, L. (2006). Cartas de Petición. Santiago: Editorial Cuarto Propio.

Pacheco V. (2017). Misivas en Resistencia: cartas de mujeres durante la dictadura civil-militar chilena. Facultad de Filosofía y Humanidades. Santiago: Universidad Alberto Hurtado.

Pérez, D., Pérez, A. & Sánchez, R. (2013). El cuento como recurso educativo. 3 Ciencias, 1-29.

Sinding, M. (2018). Letterier: Categories, genres, and epistolary. En Matthews-Schilinzig, M. & Socha C. (Eds.), What is a letter? Essays on epistolary Theorie and Culture (pp. 159-175). Würzburg: Köningshausen & Neumann.

Soto, G. (1996). La creación del contexto: función y estructura en el género epistolar. Onomazein, 1, 162–166.

Vergara, F. (2019). Cartas para Bárbara. Santiago: Gronefot.

Published

2023-04-02

How to Cite

Troncoso, M. V. . (2023). Mapping the Traces of Objects. An Affective Cartography. CLEPSIDRA. REVISTA INTERDISCIPLINARIA DE ESTUDIOS SOBRE MEMORIA, 10(19), 109–133. https://doi.org/10.59339/ca.v10i19.516