Cartographies of memories in the city of Mar del Plata: artistic productions in public spaces

Authors

  • María Victoria Tripodi Instituto de Investigaciones sobre Sociedades, Territorios y Culturas (ISTeC) / Universidad Nacional de Mar del Plata / CONICET

DOI:

https://doi.org/10.59339/c.v11i22.604

Keywords:

Art, Memory, Argentine Military Dictatorship, Mar Del Plata

Abstract

The article analyzes a set of artistic productions from the city of Mar del Plata (Buenos Aires, Argentina) that thematize aspects linked to the civic-military dictatorship. In this sense, the work recovers experiences located in the public space in the years after the democratic recovery and focuses the study on the project called Esquinas con Memoria of the Mar del Plata te Canta los Cuarenta collective.

From this, the question arises: what articulations are built between artistic productions, public space and memories of the dictatorial past? Following this question, the text is structured into three axes of analysis: the mode of organization of the project, the relevance of public space as a setting to deploy actions and the relationship between artistic practice and the memory of State terrorism.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertoia, L. (2016). La agenda de Memoria, Verdad y Justicia en tiempos de cambios. Tensiones, rupturas y continuidades en el discurso del gobierno macrista en torno al terrorismo de Estado. Aletheia, 7(13). En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7622/pr.7622.pdf

Capitán, M. B. (2016). La lucha contra la dictadura en la “Ciudad Feliz”. Los orígenes de la Comisión Madres, Abuelas y Familiares de Detenidos Desaparecidos de Mar del Plata. (tesis de Licenciatura). Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina.

Carras, R. (2009). Pensamientos, prácticas y acciones del GAC. Tinta Limón: Buenos Aires.

Cassataro, R. (s.f.). Qué pasó y que no vuelva. Historias vividas en dictadura escritas por marplatenses. ACCIÓN DE ABRIL. Recuperado de https://www.rosanacassataro.com/qu%C3%A9-pas%C3%B3-y-que-no-vuelva

Desjardins, P. (2012). El artista como gestor y la gestión como discurso artístico. Plataformas, iniciativas y rede de auto-gestión colectiva en el arte contemporáneo argentino. Revista Arte y sociedad. Revista de investigación, 2(1). Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3868802

Dubois, P. S y Trípodi, M. V. (2022, septiembre). Dispositivos de memoria en La Plata, Berisso y Ensenada: análisis de tres monumentos conmemorativos. Ponencia presentada en X Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/148454

Dubois, P. S; Gannon, M. I y Trípodi, M. V. (2023). Memorias y usos del pasado en el espacio público: un estudio sobre el Museo a Cielo Abierto de Ensenada. (Inédito).

Expósito, M; Vidal, A. M; Vindel Gamonal, J. (2011). Activismo en diez mandamientos; Centro de Investigaciones Artísticas; Revista Centro Investigaciones Artísticas; 1; 28-29.

Giunta, A. (2009). Poscrisis. Arte argentino después de 2001. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Jelin, E. (2021). Los trabajos de la memoria. Madrid y Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Jelin, E. y Langland, V. (2003). Introducción. Las marcas territoriales como nexo entre pasado y presente. En E. Jelin y V. Langland (comps.), Monumentos, memoriales y marcas territoriales (pp. 1-18). Madrid: Siglo XXI de España editores.

Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Llanos-Hernández, L. (2010). El concepto del territorio y la investigación en las ciencias sociales. Revista Agricultura, sociedad y desarrollo, 7(3).

Longoni, A. (2007). Encrucijadas del arte activista en Argentina. Ramona, Revista de Artes Visuales, 74, 31-43.

Longoni, A y Bruzzone, A. G. (comps.) (2008). El Siluetazo. Adriana Hidalgo Editora.

Martín Barbero, J. (2009). La nueva experiencia urbana: trayectos y desconciertos. Revista Ciudad Viva. Junta de Andalucía.

Nora, P. [1998] (2008). Les lieux de mémoire. Ediciones Trilce.

Pérez Balbi, M. I. (2020). Habitar/Confabular/Crear: Activismo artístico en La Plata. La Plata: Edulp

Portos, J. M. (2017). Usos y disputas de lo sagrado en ex centros clandestinos de detención. Sudamérica: Revista de Ciencias Sociales, 7, 53-77. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/2404/2610

Tavano, C. S. y Portos, J. M. (2020). Gestión, militancia y políticas de la memoria: la creación del “Faro de la Memoria” en Mar del Plata. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 7(13), 114-137

Richard, N. (2017). Latencias y sobresaltos de la memoria inconclusa (Chile: 1990-2015). Córdoba: EDUVIM.

Rizki, C. (2020). No State Apparatus Goes to Bed Genocidal. Then Wakes Up Democratic’. Fascist Ideology and Transgender Politics in Post-dictatorship Argentina. Radical History Review, 138. DOI 10.1215/01636545-8359271

Salerno, D. (2023). Stories that Shape Spatialities Lieu and Milieu de Mémoire through the Lens of Narrativity. In C. Demaria and P. Violi (eds.), Reading Memory Sites through Signs: Hiding into Landscape (pp. 31-53). Amsterdam: Amsterdam University Press. doi: 10.5117/9789463722810_ch01

Tripodi, M. V. (2015, septiembre). La escena artística local en torno a la inundación: análisis del proyecto colectivo Volver a habitar. Ponencia presentada en X Jornadas Nacionales de Investigación en Arte en Argentina y América Latina, “Historia e historias del arte: microrrelatos, escenas locales y circuitos regionales”. La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/60979.

Published

2024-10-01

How to Cite

Tripodi, M. V. (2024). Cartographies of memories in the city of Mar del Plata: artistic productions in public spaces. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 11(22), 187–203. https://doi.org/10.59339/c.v11i22.604