Fifty Years of Intergenerational Class Social Mobility in Buenos Aires and Montevideo, 1960-2012

Authors

  • Marcelo Boado rofesor Titular, Universidad de la República, Uruguay

Keywords:

Social Mobility, Social Classes, Loglinear Model, Montevideo, Buenos Aires

Abstract

The article analyzes the initiative to transfer the Argentinian capital city to Viedma - Carmen de Patagones
during the Alfonsín government. The article argues that the project, scarcely considered in the inquiries
about the radical government, condenses many of its expectations, contradictions and limitations and
is extremely eloquent in order to refl ect on the alfonsinist government, the construction process of the
nascent democracy and the eighties, as a period of great expectations, crises and transitions. Based on the
analysis of documentary sources and interviews, the article reconstructs some dimensions of the process:
the confl ictive coexistence of temporalities and intervention paradigms that it proposed, the contradiction
between the proposed objectives and the strategies deployed to achieve them, as well as the intersections
between technical and political arguments used to justify the initiative and advance in its materialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atkinson, AB; Piketty, T; Saez, E. (2011). Top Incomes in the Long Run of History. Journal of Economic Literature, 49(1), 2-71.

Aguiar, C. (1982). Uruguay, país de emigración. Montevideo: Ediciones Banda Oriental.

Barone, C., & van de Werfhorst, H. G. (2011). Education, cognitive skills and earnings in comparative perspective. International Sociology, 26(4), 483-502. https://doi.org/10.1177/0268580910393045

Bishop, Y., Fienberg, S. y Holland, P. (2007). Discrete Multivariate Analysis. Theory and Practice. New York: Springer.

Blau, P. y Duncan, OD. (1967). The American occupational structure. Nueva York: Glencoe.

Boado, M. (2009). La movilidad social en el Uruguay Contemporáneo. Montevideo.

Boado, M. (2016). Movilidad intergeneracional en Montevideo 1996-2010. En P. Solís y M. Boado (coords.), Y sin embargo se mueve. Estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. México: El Colegio de México.

Boado, M y Rey, R. (2018). Movilidad educativa en Montevideo 1996-2010. Una aproximación descriptiva (pp. 79-99). En El Uruguay desde la Sociología, 16. Montevideo: Departamento de Sociología.

Boado, M. y Fachelli, S. (2020). Un contraste sobre la movilidad social intergeneracional en Buenos Aires y Montevideo en el siglo XXI. Estudios Sociológicos. México: Colegio de México.

Boudon, R. (1974). Education, Opportunity, and Social Inequality: Changing Prospects in Western Society. Nueva York: Wiley.

Breen, R. (2004). Social Mobility in Europe. Oxford: Oxford University Press.

Breen, R. y Jonsson, J. (2005). Inequality of opportunity in comparative perspective: recent research on educational attainment and social mobility. Annu. Rev. Sociol., 31, 223-243.

Breen, R. y Luijkx, R. (2007). Social mobility and education: a comparative analysis of period and cohort trends in Britain and Germany (pp. 102-124). En S. Scherer, R. Pollak, G. Otte, M. Gangl (eds.), From origin to destination: Trends and mechanisms in social stratification research. Frankfurt: Campus Verlag.

Breen, R. ; Luijkx, R. ; Müller, W. y Pollak, R. (2009). Non persistent inequality in educational attainment: evidence from eight European countries. American Journal of Sociology, 114(5), 1475–1521.

Bukodi, E. y Goldthorpe, J. (2019). Social Mobility and Education in Britain.Research, Politics and Policy. Cambridge: Cambridge University Press.

Erikson, R. y Goldthorpe, J. (1992). The constant flux. Study of class mobility in industrial societies. Oxford: Clarendon Press.

Errandonea, G. (coord.) (2014). A 140 años de La Educación del Pueblo: Aportes para la reflexión sobre la educación en Uruguay. Montevideo: MEC. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/sites/ministerio-educacion-cultura /files/2020 -01/A%20140%20a%C3%B1os%20de%20educacion%20del%20pueblo.pdf

Featherman, D.; Jones, F.L. y Hauser, R. (1975). Assumptions of Mobility Research in the US: The Case of Occupational Status. Social Science Research, 4(4), 329-360.

Filgueira, C. y Geneletti, C. (1981). Estratificación y movilidad ocupacional en América Latina. Cuadernos de la CEPAL, 39. Santiago de Chile: CEPAL.

Finch, H. (2005). La economía política del Uruguay contemporáneo: 1870-2000. Montevideo: EDICIONES BANDA ORIENTAL.

Germani, G. (1961). Estratificación y Movilidad Social. Desarrollo Económico, 1(2), 145-150.

Germani, G. (1963). La movilidad social en la Argentina. En S. M. Lipset y R. Bendix, Movilidad social en la sociedad industrial. Buenos Aires: EUDEBA.

Goldthorpe, J., Llewelin, C. y Payne, C. (1987). Social mobility and class structure in Modern Britain. Oxford: Oxford University Press.

Goldthorpe, J. (2007). On Sociology. Numbers, Narratives and the Integration of Research and Theory. Oxford: Oxford University Press.

Goldthorpe, J. (2013). The role of education in intergenerational social mobility: problems from empirical research in sociology and some theoretical pointers from economics. Rationality and Society, 26(3), 265-289.

Goldthorpe, J.; Llewelin, C. y Payne, C. (1987). Social mobility and class structure in Modern Britain. Oxford: Oxford University Press.

Hout, M. (1988). More Universalism, Less Structural Mobility: The American Occupational Structure in the 1980s. American Journal of Sociology, 93(6), 1358-1400.

Iutaka, S. (1963). Mobilidade Social e Oportunidades Educacionais em Buenos Aires e Montevideu: uma analise comparativa. Revista América Latina, 6(2).

Jorrat, J. (2016). De tal padre, ¿tal hijo?: Estudios sobre movilidad social y educacional en Argentina. Buenos Aires: Editorial Dunken.

Kerr, C.; Dunlop, J.; Harbison, F. y Myers, C. (1960). Industrialism and Industrial Man: The Problems of Labor and Management in Economic Growth. Cambridge, Mass.: Harvard University Press

Kessler, G y Espinoza, V. (2003). Movilidad social y trayectorias ocupacionales en Argentina: rupturas y algunas paradojas del caso de Buenos Aires ST/CEPAL(05)/P769/no.66. Santiago de Chile; UN. ECLAC.

Kuznets, S. (1955). Economic growth and income inequality. The American Economic Review, 45(1), 1-28.

Labbens, J. y Solari, A. (1964). Movilidad social en Montevideo. En A. Solari, Estudios sobre la estructura social uruguaya. Montevideo: Arca.

Lipset, S. y Bendix, R. (1963). Movilidad social en la sociedad industrial. Buenos Aires: EUDEBA.

Lomax, N. y Norman, PD. (2015). Estimating Population Attribute Values in a Table: “Get Me Started in†Iterative Proportional Fitting. The Professional Geographer, 68(3), 1-11. doi: 10.1080/00330124.2015.1099449

Maceira, V. (2015). Un abordaje teórico-metodológico para la investigación de la estructura, la movilidad social y las condiciones de vida: la propuesta ENES-PISAC. RELMECS, 5(2). http://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/.

Otero, A. y Córica, A. (2017). La performance del sistema educativo argentino en las últimas décadas. Análisis, 49(90), 17-37.

Parsons, T. (1951). The Social System. New York: The Free Press.

Rostow, W. (1961). Las etapas del crecimiento económico. México: Fondo de Cultura Económica.

Sánchez-Albornoz, N. (1973). La población de América Latina desde los tiempos precolombinos hasta el año 2000. Madrid: Alianza Editorial.

Shavit, Y. y Blossfeld, HP. (1993). Persistent Inequality. Changing Educational Attainment in Thirteen Countries. Oxford: Westview Press.

Solari, A.; Campiglia, N. y Prates, S. (1967). Education, occupation, and development. International Social Sciences Journal, 19(3), 404-429.

Solís, P. y Boado, M. (2016). Y sin embargo se mueve. Estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. México: El Colegio de México.

Solís, P. y Dalle, P. (2019). La pesada mochila del origen de clase. Escolaridad y movilidad intergeneracional de clase en Argentina, Chile y México. Revista Internacional de Sociología, 77(1), 118, 1-17.

Sorokin, P. (1959). Social and Cultural Mobility. Glencoe: The Free Press.

Vallet, L. (2004). Change in Intergenerational Class Mobility in France from the 1970s to the 1990s and its Explanation: An Analysis Following the CASMIN Approach. En R. Breen (coord.), Social Mobility in Europe. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199258457.003.0005

Vallet, L. (2017). Mobilité entre générations et fluidité sociale en France: Le rôle de l’éducation. Revue de l’OFCE, 1(1), 27-67. https://doi.org/10.3917/reof.150.0027

Published

2023-02-16

How to Cite

Boado, M. . (2023). Fifty Years of Intergenerational Class Social Mobility in Buenos Aires and Montevideo, 1960-2012. Desarrollo Económico. Revista De Ciencias Sociales, 62(237), 84–107. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/desarrollo-economico/article/view/494

Issue

Section

Papers