Acting Bodies, Affected Bodies: Three Contemporary Films of the Colombian Armed Conflict

Authors

  • Rubén Darío Yepes Muñoz Estudiante PhD en Estudios Visuales y Culturales de la Universidad de Rochester. Licenciado en Artes Visuales de la Universidad de Antioquia y Magíster en Estudios Culturales de la Pontificia Universidad Javeriana. Miembro del Grupo en Estudios Visuales de la Pontificia Universidad Javeriana. Su tesis de doctorado en proceso aborda las relaciones entre arte, cine y conflicto armado en Colombia. Es autor del libro La política del arte: cuatro casos de arte contemporáneo en Colombia (2012). Actualmente prepara el libro María José Arjona: lo que puede un cuerpo.

Keywords:

Cinema; Colombia; Armed Conflict; Affect.

Abstract

Ciro Guerra’s The Wanderer’s Shadow (2004), Oscar Campo’s I Am Another (2008) and Alejandro Landes’s Porfirio (2012) are three contemporary films representative of a recent tendency towards a less “direct” representation of the Colombian armed conflict than that which may be found in previous political filmic production. This article proposes that the relation between these films and the armed conflict may be understood, not in terms of representation, but through the concept of mediation. Fundamental to the films’ mediatory function is the production of affects that persist beyond the spectator’s viewing experience. In this sense, the agency of these films in relation to the conflict consists, not in directly informing its history or memory but in the production of the affective motivation necessary to undertake the construction of said memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bennett, Jill (2005). Empathic Vision: Affect, Trauma and Contemporary Art. Stanford: Stanford University Press.

Berlant, Lauren (2008). The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture. Durham: Duke University Press.

Bergson, Henri (1959). Obras completas. México: Aguilar.

Cadena Arciniegas, Nicolás (2012). “Porfirio Ramírez: de aeropirata a actor de cine”. En: Revista Credencial. Disponible en: http://www.revistacredencial.com/credencial/noticia/actualidad/porfirio-ramirez-de-aeropirata-actor-de-cine-web. Fecha de la última consulta: mayo de 2014.

de Spinoza, Benedictus (1994). A Spinoza Reader: The Ethics and Other Works. Princeton y Chichester: Princeton University Press.

del Río, Elena (2008). Deleuze and the Cinemas of Performance. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix (1992). Mil mesetas. Valencia: Pre–textos.

Freud, Sigmund (1979). Obras completas, volumen XVII – “De la historia de una neurosis infantil” (Caso del “Hombre de los lobos”), y otras obras (1917–1919). Buenos Aires/Madrid: Amorrortu.

Gordillo, Claudia (2014). Seguridad Mediática: la propaganda militarista en la Colombia contemporánea. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Grossberg, Lawrence (1996). “Identity and Cultural Studies: Is That All There Is?”. En: Hall, Stuart y du Gay, Paul (eds.); Questions of Cultural Identity. Londres: Sage.

Grupo de Memoria Histórica (2013). Basta ya! Colombia, memorias de guerra y dignidad, Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.

Guillory, John (2010). “Genesis of the Media Concept”. En: Critical Inquiry, vol. 36, nro. 2: pp. 321–362.

Jameson, Fredric (1977). “Class and Allegory in Contemporary Mass Culture: Dog Day Afternoon as a Political Film”. En: Mass Culture, Political Consciousness and English Studies. Pp. 843–859.

Kristeva, Julia (2006). Poderes de la perversión. Ensayo sobre Louis–Ferdinand Céline. Madrid: Siglo XXI.

Margulies, Ivonne (2003). Rites of Realism: Essays on Corporeal Cinema. Durham: Duke University Press.

Marks, Laura (2002). Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media. Minneapolis: University of Minnesota.

Massumi, Brian (1987). “Preface”. En: Deleuze, Gilles y Guattari, Felix; A Thousand Plateaus. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Massumi, Brian (2002). Parables of the Virtual: Movement, Affect, Sensation. Durham: Duke University Press.

Ngai, Sianne (2007). Ugly Feelings. Boston: Harvard Univesrity Press.

Osorio Mejía, Oswaldo (2010). Realidad y cine colombiano: 1990–2009. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Palacios, Marcos (2003). Entre la legitimidad y la violencia. Colombia, 1875–1994. Bogotá: Norma.

Pécault, Daniel (2003). Violencia y política en Colombia. Elementos de reflexión. Medellín: Hombre Nuevo.

Pulecio, Enrique (1999). “Cine y violencia en Colombia”. En: Arte y violencia en Colombia desde 1948. Bogotá: Museo de Arte Moderno.

Sobchack, Vivian (2004). Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. Berkeley: University of California Press.

Suárez, Juana (2010). Cinembargo Colombia: Ensayos críticos sobre cine y cultura. Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.

Published

2022-10-13

How to Cite

Yepes Muñoz, R. D. (2022). Acting Bodies, Affected Bodies: Three Contemporary Films of the Colombian Armed Conflict. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 3(6), 84–103. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/clepsidra/article/view/413

Issue

Section

Dossier Temático