The Political Theater, the Active Spectator and the Need for a New Critique

Authors

  • Maximiliano Ignacio De la Puente Magíster en Comunicación y Cultura, y Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Además es dramaturgo, documentalista, guionista, performer y docente.

Keywords:

Contemporary Argentine Theater; Spectator; Review; Dictatorship.

Abstract

In this article I deal with the reception of political theater, as well as the discourses produced by specialized journalistic and academic critics. I maintain that a vast area of contemporary political theater that addresses the last dictatorship in Argentina proposes an absolutely active kind of ideal spectator. In pursuit of shocking and challenging the spectator, contemporary theater that refers to the 1970s questions the place that the spectator occupies facing state terrorism. The plays that are analyzed in this work are attempts to undermine the immutability of the viewer in front of the consequences of dictatorial terror, confronting and testing the social knowledge of spectators with the knowledge specific of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argello Pitt, Cipriano (2013). “Intersecciones de lo real en la escena contemporánea: del como si a lo real”. En: Argüello Pitt, Cipriano (comp.); Teoría y práctica del acontecimiento escénico. Córdoba: Documenta/Escénicas. Pp. 9-22.

Irazábal, Federico (2004). El giro político. Una introducción al teatro político en el marco de las teorías débiles (debilitadas). Buenos Aires: Biblos.

López, Liliana (2007). “Territorios baldíos de la crítica teatral”. En: Territorio teatral-Revista digital, nro. 1, mayo de 2007, Buenos Aires. Disponible en: http://territorioteatral.org.ar/html.2/articulos/pdf/05.pdf.

Pinta, María Fernanda (2013). Teatro expandido en el Di Tella. Buenos Aires: Biblos.

Rancière, Jacques (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.

Rosenbaum, Alfredo (2007). “El director como autor en la escena contemporánea de Buenos Aires”. En: Territorio teatral-Revista digital, nro. 1, mayo de 2007. Buenos Aires. Disponible en: http://territorioteatral.org.ar/html.2/articulos/06.html.

Ruby, Christian (2010). Rancière y lo político. Buenos Aires: Prometeo.

Sequeira, Jazmín (2013). “La potencia de lo desconocido. Dirigir errando entre palabras y cuerpos”. En: Argüello Pitt, Cipriano (comp.); Teoría y práctica del acontecimiento escénico. Córdoba: Documenta/Escénicas. Pp. 69-94.

Suárez Jofré, Gaudalupe (2013). “Imagen escénica, construcción de la mirada e intersticios de “lo real”: el accionar del actor entre la ejecución y la representación”. En: Argüello Pitt, Cipriano (comp.); Teoría y práctica del acontecimiento escénico. Córdoba: Documenta/Escénicas. Pp. 23-36.

Taylor, Diana (2012). Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso.

Published

2022-10-21

How to Cite

De la Puente, M. I. (2022). The Political Theater, the Active Spectator and the Need for a New Critique. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 3(5), 70–82. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/clepsidra/article/view/428

Issue

Section

Dossier Temático