Tlatelolco 1968 and other subaltern shouting from Latin American cinema

Authors

  • Mariano Mestman Doctor por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Madrid - Departamento de Lingüística - Programa en Historia del Cine (2004). Investigador del CONICET y del Instituto Gino Germani de la Facultad de Ciencias Sociales, UBA. Realizó investigaciones posdoctorales en la Universidad de Roma 3 (Italia, 2008).

Keywords:

Testimony;Tlatelolco; Cinema

Abstract

In 1968, students from the Centro Universitario de Estu- dios Cinematográficos (CUEC-UNAM) captured with their cameras the process of protests, between the firsts ma- nifestations in July and the October, 2 Tlatelolco massacre. Given the represions of Gustavo Díaz Ordaz government, the footage was hidden and finally edited between 1969 and 1970 to make the documentary El grito (Leobardo López Arretche).

This article discusses the presence of the testimony and the representation of masses in El grito following John Beverly ́s reflections about the genre. He has pointed out two key moments of Latin American testimonial literature: the emergence of the genre in the sixties still at the Revolu- tionary imaginary, and its place during the complaints on violations of human rights after the military goverments of the seventies. Drawing on Beverly ́s distinction for the lite- rature, this work focus on film, and also compares El grito with other testimonial latin american films of those years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés Cavasola, Juncia (2007). “La respuesta está en el aire: sobre la resignificación de los helicópteros en El Grito, México 1968”, México D. F.: SUAC-UNAM, 25 al 27 de septiembre. Disponible en: http://coloquiocine.files.wordpress.com/2013/06/juncia-avilecc81s.pdf. Fecha de la última consulta: 28 de enero de 2014.

Ayala Blanco, Jorge (1974). La búsqueda del cine mexicano (1968-1972). México: UNAM.

Barnet, Miguel (1968) [1966]. Biografía de un cimarrón. Buenos Aires: Editorial Galerna.

Beverley, John (2004). Testimonio. On the Politics of Truth, Minneapolis-London: University of Minnesota Press.

De la Vega Alfaro, Eduardo (1999). “Notas sobre el movimiento estudiantil popular de 1968 en el cine mexicano”. En: Secuencias, N° 10: pp. 411-428.

Debroise, Olivier (ed.) (2006). La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México. 1968-1997. México: UNAM.

Fallaci, Oriana (1976). Nada y así sea. Barcelona-Madrid: Ed. Noguer.

Fornet, Jorge (2009). “La voz del otro: del testimonio a la nueva narrativa”. En: Revista Iberoamericana 20-2: pp. 297-319.

Gilman, Claudia (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Menchú, Rigoberta (1983). Me llamo Rigoberta Menchú y así me nació la conciencia. México: Siglo XXI.

Mestman, Mariano (2013). “Las masas en la era del testimonio. Notas sobre el cine del 68 en América Latina”. En: Mestman, M. y Varela, M. Masas, pueblo y multitud en cine y televisión. Buenos Aires: Eudeba. Pp. 179-215.

Monsivais, Carlos (2008). El 68. La tradición de la resistencia. México: Ediciones Era.

Muñiz García, Elsa (2008). “El grito. Mexico 68 o los sonidos del silencio”. En: Alegatos N° 70: pp. 411-428.

Poniatowska, Elena (2000) [1971]. La noche de Tlatelolco. Testimonios de historia oral. México: Ediciones Era.

Rodríguez Cruz, Olga (2000). El 68 en el cine mexicano. Puebla (México): Universidad Iberoamericana.

Vázquez Mantecón, Álvaro (ed.) (2007) Memorial del 68. México: Turner-Centro Universitario Tlatelolco.

Viezzer, Moema (1978). “Si me permiten hablar...”. Testimonio de Domitila, una mujer de las minas de Bolivia. México: Siglo XXI.

Walsh, Rodolfo (1957). Operación Masacre. Buenos Aires: Sigla.

Published

2022-11-21

How to Cite

Mestman, M. (2022). Tlatelolco 1968 and other subaltern shouting from Latin American cinema. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 1(1), 52–67. Retrieved from https://revistas.ides.org.ar/clepsidra/article/view/474

Issue

Section

Dossier Temático