Self affirmation and duty of memory in La Escuelita, by Alicia Partnoy
Keywords:
Testimony; Argentine literatura;Alicia PartnoyAbstract
This work focuses on the analyses of a literary testimony written by the Argentine woman writer Alicia Partnoy. The text was first published in English the United States in 1986 as The Little School and was republished in Spanish in 2006 in Argentina as La Escuelita. Relatos testimoniales. The main goal of this work is to propose an interpretation of this narration that considers on the one hand, the context of production of this text and on the other hand, its formal organization. In regard to this latter aspect, it is relevant to observe the discursive strategies, basically the characteris- tics of the enunciation (who and how narrates in the text, as well as the reasons to do it), the genres used and the tro- pes and images that allow the narrator to refer the events associated to her permanence in the clandestine center of detention and extermination called La Escuelita during the last military dictatorship in Argentina.
Downloads
References
Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Maingueneau, Dominique (1993). Le contexte de l'oeuvre littéraire. Enonciation, écrivain, societé. Paris: Dunod.
Partnoy, Alicia (2006). La Escuelita. Relatos testimoniales. Buenos Aires: La Bohemia.
Partnoy, Alicia (1998). The Little School. Tales of Disapereance & Survival. San Francisco: Midnight Editions.
Ricoeur, Paul (2000). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Rojo, Grínor (2001). Diez tesis sobre la crítica. Santiago de Chile: LOM.
Rojo, Grínor (2002). “La identidad y la literatura”. En: Caligrama. N° 7: pp. 79-202.
Strejilevich, Nora (2006). El arte de no olvidar. Literatura testimonial en Chile, Argentina y Uruguay entre los 80 y los 90. Buenos Aires: Catálogos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria es una publicación en Acceso Abierto y no cobra dinero a los autores y autoras por publicar (APC) como tampoco a los lectores por acceder al contenido publicado. En este marco, la publicación utiliza las licencias Creative Commons, específicamente Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0). Por esta razón, cuando un manuscrito es aprobado para la publicación, los autores y autoras retienen los derechos de autor sobre su trabajo, pero autorizan a copiar, distribuir, hacer obras derivadas del trabajo original, a condición de atribuir siempre la autoría del trabajo en la forma especificada por el autor o licenciante de la obra. Esta licencia no permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles trabajos derivados con fines comerciales.
Por su parte los autores y autoras conservan los derechos sobre el trabajo y garantizan el carácter de inédito y original. También, los autores y autoras ceden a Clepsidra… el derecho, no exclusivo, de publicarlo de manera electrónica. Por lo tanto, los autores y autoras podrán disponer de las versiones finales y difundirlas en repositorios institucionales, temáticos, páginas web personales o cualquier otro uso pertinente, siempre que se mencione la fuente original de publicación.