Childhood at ESMA: new voices and perspectives from 'The Visit at Five o'clock' at the Museo Sitio de Memoria

Authors

  • Mariana Eva Perez Centro Maria Sibylla Merian de Estudios Latinoamericanos Avanzados en Humanidades y Ciencias Sociales (CALAS) / Instituto de Investigaciones Gino Germani, Fac. de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
  • Julieta Lampasona Núcleo de Estudios sobre Memoria / Instituto de Desarrollo Económico y Social

DOI:

https://doi.org/10.59339/ca.v10i20.569

Keywords:

Terrorismo de Estado, Víctimas infantiles, ESMA, Museo de memoria, Visita de las Cinco, Performance

Abstract

The enforced disappearance in Argentina produced multiple forms of subjective affectation and rupture of social ties. Categories such as “relatives of the disappeared” or “survivors” –among others– delimit specific modalities in which State violence marked life trajectories. Areas of experience of “child victims” have been partially incorporated into the narratives of memory from a filiation-based matrix of meaning, while other children’s experiences remain occluded. In this article we address the activity “The Five O’Clock Visit” at the Museum Site of Memory ESMA, with the aim of reflecting on the ways in which these children’s experiences are thematised and the senses constructed by and around them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2000). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo Sacer III. Valencia: Pre-textos.

Basile, T. (2019). Infancias. La narrativa argentina e HIJOS. Buenos Aires: Eduvim.

Blejmar, J. (2016). Playful Memories. The Autofictional Turn in Post-Dictatorship Argentina. Palgrave Macmillan.

Chmiel, F. (2021). Un hogar en la constelación: espacio y afectividad en el recuerdo de la infancia en el exilio. Revista De La Red Intercátedras De Historia De América Latina Contemporánea, 1(14), 150–172.

Cueto Rúa, S. (2010). El surgimiento de la agrupación HIJOS-La Plata: La discusión por quiénes son las víctimas del terrorismo de Estado. Sociohistórica, (27), 137-163.

Diz, M. L. (2017). Teatro x la Identidad: un escenario para la causa de Abuelas de Plaza de Mayo. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, (16), 172-194.

Gatti, G. (2008). El detenido-desaparecido. Narrativas posibles para una catástrofe de la identidad. Montevideo: Trilce.

Goyochea, Á., Grynberg, S. y Perez, M. E. (2018). El cuco, los güérfanos, la glotonería de los normales y la elaboración de morcillas. En G. Gatti. y K. Mahlke (eds.) Sangre y filiación en los relatos del dolor. (pp. 175-196). Frankfurt: Editorial Iberoamericana Vervuert.

Feld, C. (2019). “El “adentro” y el “afuera” durante el cautiverio en la ESMA. Apuntes para repensar la desaparición forzada de personas”. Sociohistórica, (44), 1-18.

Feld, C. y Messina, L. (2014). En torno a la palabra testimonial de los sobrevivientes: testigos legitimados y denegados de los centros clandestinos de detención en Argentina. Tramas, (41), 43-78.

Jelin, E. (2010). ¿Víctimas, familiares y ciudadanos/as? Las luchas por la legitimidad de la palabra”. En E. Crenzel (coord.), Los desaparecidos en la Argentina memorias representaciones e ideas (pp. 227-249). Buenos Aires: Biblos.

Laino Sanchis, F. y Álvarez, V. (2021/2022). Apropiación, restitución y elaboración identitaria en la serie Televisión por la Identidad. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (138), 55-74.

Lampasona, J. y Larralde Armas, F. (2021). El testimonio en el espacio: entre la escena judicial y la narrativa situada del horror. Un análisis de la muestra permanente en el Museo Sitio de Memoria ESMA. Revista Rubrica Contemporánea, X (20), 163-181.

Larralde Armas, F. y Lampasona, J. (2022). Multiplicar voces, descentrar memorias. Un análisis sobre las estrategias narrativas en el Museo-Sitio ESMA. Revista Punto Sur (en prensa).

Lastra, S. (2019). ¿Víctimas de primera o de segunda categoría? La compleja construcción social de una “jerarquía de las víctimas” en la Argentina posdictadura (1983-1987), Páginas, 11 (27).

Levi, P. (2005). Trilogía de Auschwitz. Barcelona: El Aleph.

Llobet, V. (2016). “Eso era lo normal”. Ser niño en dictadura: un debate sobre la subjetividad y la política. Revista de la Carrera de Sociología, 6 (6), 90 - 119.

Messina, L. (2012). Reflexiones en torno a la práctica testimonial sobre la experiencia concentracionaria en Argentina. Sociedad y Economía, (23), 37-58.

Perez, M. E. (2022) Fantasmas en escena. Teatro y desaparición. Buenos Aires: Paidós.

Perez, M. E. y Capdepón, U. (2022). Infancias “afectadas”. Los niños sobrevivientes en los procesos de lesa humanidad y los sitios de memoria. En L. Anapios y C. Hammerschmidt (coords.), Política, afectos e identidades en América Latina (pp. 99-130). Buenos Aires: CLACSO.

Vecchioli, V. (2001). Políticas de la Memoria y Formas de Clasificación Social. ¿Quiénes son las “Víctimas del Terrorismo de Estado” en la Argentina? En B. Groppo. y P. Flier (comps.), La imposibilidad del Olvido. Recorridos de la Memoria en Argentina, Chile y Uruguay (pp. 83-102). La Plata: Al Margen.

Villalta, C. ( 2018). La infancia “apropiada”. Construcciones narrativas sobre los niños y niñas víctimas del terrorismo de Estado en Argentina (1976-1983). En L. Lionetti., I. Cosse y M.C. Zapiola (comps.), La historia de las infancias en América Latina (pp. 73-89). Tandil: UNICEN.

Published

2023-10-02

How to Cite

Perez, M. E. ., & Lampasona, J. (2023). Childhood at ESMA: new voices and perspectives from ’The Visit at Five o’clock’ at the Museo Sitio de Memoria. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 10(20), 35–52. https://doi.org/10.59339/ca.v10i20.569