Mediation and Power: Roma as a Memory Artifact in the Streaming Era
DOI:
https://doi.org/10.59339/c.v12i24.678Keywords:
memoria cultural, memorias globales, transnacional, inmersión, afectividad, repositorios de remembranzaAbstract
This article analyzes the film Roma (Alfonso Cuarón, 2018) as a pivotal artifact of cultural memory within Netflix’s global expansion strategy. It argues that the platform, moving beyond its commercial model, positions itself as a manager of historical imagination, thereby
transforming local memory into a negotiable transnational asset. The study is structured around two complementary dimensions: the intermedial, which examines the asymmetric production conditions between transnational capital (Netflix/Participant Media, with
their distinct political and commercial agendas) and local capital (Esperanto Filmoj, managing authenticity on the ground); and the intramedial, which dissects the film’s rhetoric conceived as an archive. This second dimension explores how sensitive spaces, objects,
and sounds are documented and ordered to construct an immersive and affective memory, primarily through the use of long takes and panning shots that foster a sensory experience of the past. The central paradox lies in the fact that Roma, while evoking an intimate and
seemingly authentic memory, is the product of a complex power mediation that globalizes, standardizes, and commercializes history. The article concludes that Netflix, through paradigmatic films like this, acts as an agent that homogenizes and globally distributes “glocal”
memories. This raises a fundamental question: can an archive controlled by a corporation, whose ultimate logic is commercial, preserve and promote critical narratives of the past? Or does its mediation inevitably turn historical memory into just another cultural product,
subject to the dynamics of the market and global consumption?
Downloads
References
Assmann, J. (1992). La cultura de la memoria: escritura, recuerdo y política en las sociedades antiguas. Barcelona: Paidós.
Brunow, D. (2015). Remediating Transcultural Memory. Documentary Filmmaking as Archival Intervention. Berlín: Walter de Gruyter.
Cassetti, F. y Di Chio, F. (1991). El punto de vista, formas de mirada, los recorridos de la mirada. En Cómo analizar un film (pp. 235-255). Barcelona: Paidós.
Derrida, J. (1997). Mal de archivo: Una impresión freudiana. Madrid: Trotta.
Fossati, G. (2009). From Grain to Pixel. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Caracas: Universidad de Concepción.
Higbee, W.y Lim, S. H. (2010). Concepts of transnational cinema: Towards a critical transnationalism in film studies. En Transnational Cinemas (pp. 8-9). Exeter: Intellect Limited.
Kansteiner, W. (2018). History, memory, and film: A love/hate triangle. Memory Studies, 2, 131-132.
Korhonen, K. (2002). Tropes for the Past: Hayden White and the History/Literature Debate. Amsterdam: Rodolpy.
Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. Nueva York: New York University Press.
Nora, P. (2008). Les lieux de mémoire. Montevideo: Trilce.
Pappe, S. (Coord.). (2004). La modernidad en el debate de la historiografía alemana. México: UAM-Azcapotzalco.
Rosenstone, R. (1997). El pasado en imágenes: El desafío del cine a nuestra idea de historia. Barcelona: Akal.
Rosenstone, R. (1995). Visual History: An Image of History in the Age of Electronic Reproduction. Filadelfia: University of Pennsylvania Press.
Rufer, M. (2016). El archivo: de la metáfora extractiva a la ruptura poscolonial. En F. Gorbach (et al.) (Coords.), (in)disciplinar la investigación: archivo, trabajo de campo, escritura (pp. 160-182). México: Siglo XXI.
Sánchez Prado, I. (2014). Screening Neoliberalism: Transforming Mexican Cinema, 1988-2012. Nashville: Vanderbilt University Press.
Seydel, U. (2014). La constitución de la memoria cultural. Acta Poética, 35(2), 205. México: UNAM.
Tierney, D. (2018). Introduction y ‘From Hollywood and Back’: Alfonso Cuarón’s adventures in genre. En New Transnationalisms in Contemporary Latin American Cinema. Edimburgo: Edinburgh University Press.
Tierney, D. (24 de diciembre de 2018). Dossier especial de Roma. Mediático. . Recuperado de https://reframe.sussex.ac.uk/mediatico/2018/.
Univisión. (30 de noviembre de 2018). Una ley para proteger a las trabajadoras del hogar, “las menos visibles y más vitales” para la economía estadounidense. Univision. Recuperado de https://www.univision.com/noticias/opinion/una-ley-para-proteger-a-las-trabajadoras-del-hogar-las-menos-visibles-y-mas-vitales-para-la-economia-estadounidense.
White, H. (2018). El pasado práctico. Buenos Aires: Prometeo Libros.
White, H. (2010). Historia ficcional, ficción histórica y realidad histórica. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marco Antonio Carranza Rios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria es una publicación en Acceso Abierto y no cobra dinero a los autores y autoras por publicar (APC) como tampoco a los lectores por acceder al contenido publicado. En este marco, la publicación utiliza las licencias Creative Commons, específicamente Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0). Por esta razón, cuando un manuscrito es aprobado para la publicación, los autores y autoras retienen los derechos de autor sobre su trabajo, pero autorizan a copiar, distribuir, hacer obras derivadas del trabajo original, a condición de atribuir siempre la autoría del trabajo en la forma especificada por el autor o licenciante de la obra. Esta licencia no permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles trabajos derivados con fines comerciales.
Por su parte los autores y autoras conservan los derechos sobre el trabajo y garantizan el carácter de inédito y original. También, los autores y autoras ceden a Clepsidra… el derecho, no exclusivo, de publicarlo de manera electrónica. Por lo tanto, los autores y autoras podrán disponer de las versiones finales y difundirlas en repositorios institucionales, temáticos, páginas web personales o cualquier otro uso pertinente, siempre que se mencione la fuente original de publicación.






