Digitization of material and testimonial traces: an analysis of the construction of judicial evidence and digital memories related to Argentine state terrorism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59339/c.v12i23.689

Keywords:

Trials for Crimes against Humanity, Digital Memories, Clandestine Detention Center, Forensic Architecture

Abstract

The trials for crimes against humanity in Argentina have been a central process for the legal prosecution of the repressors and have shaped the historical reconstruction of state terrorism during the last dictatorship in Argentina. In this context, the Memoria Abierta Association has created technological tools that have contributed to the development of the trials and have subsequently been made available to the general public online. In this article, we aim to reflect on the production processes of these artifacts, the involvement of multiple agents and expert knowledge, the strategies for visualizing judicial evidence, as well as the implications of digital preservation and open access to these resources. This analysis intertwines two fields of knowledge: digital memories and forensic architecture, as perspectives to consider in relation to this particular case.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Florencia Larralde Armas, CONICET/IdIHCS-UNLP

Investigadora Adjunta del CONICET, con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS-UNLP). Doctora en Ciencias Sociales, Magister en Historia y Memoria, y Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Forma parte el comité académico del Núcleo de Estudios sobre Memoria (CIS-CONICET/IDES). Ha publicado los libros Relatar con luz: usos de la fotografía del desaparecido (EDULP, 2018) y Ex ESMA: políticas de memoria en el ex centro clandestino de detención (La oveja roja, 2022). Sus investigaciones giran en torno a las memorias sociales sobre el terrorismo de estado argentino y el análisis de distintos tipos de dispositivos: sitios de memoria, fotografía, museos y juicios de lesa Humanidad.

References

Aguzin, S. (2022). El archivo a la luz de los medios digitales: Una lectura a partir de Wolfgang Ernst. Luthor, 51, 1-9

Álvarez Wong, B. I. (2017). Los repositorios digitales para la conservación. Un acercamiento a la preservación digital a largo plazo. Ciencias de la Información, 48(2), 15-22.

Ávila Muñoz, R., Mediavilla, J. C., y Pérez-Luque Maricalva, M. J. (2020). Flash: 99%...What??? gráfica, 8(16), 29-35. Recuperado de https://doi.org/10.5565/rev/grafica.184

Barthes, R. (1994). La cámara lúcida. Barcelona. Editorial Paidós.

Calvo González, M. J., Maeding, L., & Vollmeyer, J. (2020). Memoria en la era postdigital. Cuadernos del ahora. Universidad Complutense de Madrid.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Historia cultural entre práctica y representación. Madrid: Editorial Gedisa.

Ernst, W. (2013). Digital Memory and the Archive. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Fiormonte, D. (2022). El gran reinicio del conocimiento y su impacto en las Humanidades Digitales. Publicaciones de la Asociación Argentina de Humanidades Digitales, 3, e034. https://doi.org/10.24215/27187470e034

Forensic Architecture. (2017). Hacia una estética investigativa. En C. Medina, F. Barenblit, R. Güiraldes, & E. Weizman (Eds.), Hacia una estética investigativa. Barcelona: MACBA/MUAC.

García Velázquez, L. M. (2022). Documentos en entornos digitales: Una mirada interdisciplinar desde las ciencias archivísticas y computacionales. En N. Pulido & A. Mata Puente (Eds.), El documento digital: Aspectos para garantizar su integridad por la ciudadanía. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.

Longoni, A. (2009). (Con) texto(s) para el GAC. En R. Carras (Ed.), Pensamientos, prácticas y acciones del GAC (pp. 9-16). Buenos Aires: Tinta Limón.

Mandolessi, S. (2023). The digital turn in memory studies. Memory Studies, 11 (6) https://doi.org/10.1177/1750698023120420

Margiotta, G. (2022). Un archivo para Mansión Seré: fragmentariedad y montaje en la reconstrucción virtual de un centro clandestino de detención. Punto Sur, 7, 102-119. https://doi.org/10.34096/ps.n7.11186

Mata, M. C. (1999). De la cultura masiva a la cultura mediática. Revista Diálogos de la Comunicación, (56). FELAFACS.

Reading, A., & Notley, T. (2018). Globital memory capital: Theorizing digital memory economies. En A. Hoskins (Ed.), Digital memory studies: Media pasts in transition. New York: Routledge.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Editorial Gedisa: España.

Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios?. Buenos Aires: Amarrou Editores.

UNESCO (2016) Recommendation concerning the Preservation of, and Access to, Documentary Heritage Including in Digital Form. CL/4155. Recuperado de URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244675.page=16

Van House, N., & Churchill, E. F. (2008). Technologies of memory: Key issues and critical perspectives. Memory Studies, 1(3), 295–310. https://doi.org/10.1177/1750698008093795

Voutssás, J. (2010). La Cadena de Preservación en Archivos Digitales. En A. Barnard Amozorrutia (Ed.), Archivos electrónicos. Textos y contextos. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Weizman, E (2010). “Forensic architecture. Only the criminal can solve the crime”. En Radical Philosophi. N°194.

Weizman, E (2012). "Forensic Architecture: Notes from Fields and Forums". En Documenta, N°13

Weizman, E (2017). Forensic Architecture.Violence at the Threshold of Detectabily. New York: Zone Books.

Williams, R. (1992). Historia de la comunicación (Vol. 2). Madrid: Bosch.

Wisnik, G., y Marujo, P. (2024). Hacer visible: la contribución de la arquitectura forense para la lectura de los eventos contemporáneos y la experiencia latinoamericana. Limaq, (13), 101-121.

Published

2025-04-01

How to Cite

Larralde Armas, F., & Magiotta, G. (2025). Digitization of material and testimonial traces: an analysis of the construction of judicial evidence and digital memories related to Argentine state terrorism. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 12(23), 59–83. https://doi.org/10.59339/c.v12i23.689