Leaving for Exile and Coming of Age

Trajectories of Uruguayan Academic Women During the Dictatorship

Authors

  • Andrea Vizcaíno Universidad de la República
  • Isabel Cedrés Universidad de la República
  • Malena Zunino Universidad de la República
  • Nilia Viscardi Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.59339/c.v12i24.735

Keywords:

Exile Academic trajectories, Uruguayan dictatorship, Life course, Transnational academic networks

Abstract

This article analyzes how the Uruguayan dictatorship (1973-1985) impacted the academic and professional trajectories of women university students who were forced into exile. Through a longitudinal analysis of five case studies who completed secondary school between 1966 and 1973, the research examines the relationship between the biographical timing of forced displacement and its consequences on academic development. Using the life course approach and the concept of timing, the study reveals that exile should be understood not as an isolated event but as an extended process with multiple stages. The research identifies differentiated patterns in academic careers depending on the moment in which exile occurred, the degree of direct repression experienced, and the availability of transnational academic networks that facilitated professional reintegration. The trajectories analyzed are situated in a borderline area between skilled migration and political exile, challenging rigid categorizations and revealing the complex intersection between historical events, institutional structures, and individual decisions in the configuration of academic life courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, Y. y Pedone, C. (2022). Mujeres cualificadas en movimiento: análisis de las trayectorias vitales desde las vejeces. Si Somos Americanos, 22(1), 114-138.

Alonso, J. (2024). Los docentes organizados frente a la Universidad intervenida. Del desmantelamiento de la FDUU a la fundación de ADUR (1973-1984), En Jung, M.E y Markarián, V. (Coords.), ADUR no surgió como el sol. Historia y memoria de los gremios docentes de la Universidad de la República. Montevideo: Archivo General de la Universidad y ADUR.

Bielli, A., Buti, A., y Viscardi, N. (2002). Mujeres investigadoras uruguayas: ¿participación real o incierta. Documento de trabajo, 9.

Binstock, G. y Cabella, W. (2011). La nupcialidad en el Cono Sur: evolución reciente en la formación de uniones en Argentina, Chile y Uruguay. En G. Binstock y J. M. Vieira (Coords.), Nupcialidad y familia en la América Latina actual (pp. 35-60). Río de Janeiro: ALAP Editor.

Broquetas, M., y Caetano, G. (Eds.). (2022). Historia de los conservadores y las derechas en Uruguay. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

Blanco, M. (2011). El enfoque del curso de vida: orígenes y desarrollo. Revista Latinoamericana de población, 5(8), 5-31.

Casal, J., García, M., Merino, R., y Quesada, M. (2006). Aportaciones teóricas y metodológicas a la sociología de la juventud desde la perspectiva de la transición. Papers. Revista de Sociología, (79), 21-48.

Cedrés, I (2022). Cuidados subversivos: género y cuidados en el exilio de uruguayos comunistas en México en los 70 y 80 del siglo XX (tesis de maestría). El Colegio de México, Ciudad de México, México.

Cedrés, I. (2023). Exiliadas del Cono Sur en el feminismo mexicano. Interacciones latinoamericanas del feminismo en los 70 y 80. Migraciones y Exilios. 21, 95-116. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=6483

Cedrés, I.. (2025). “Cuidados subversivos”: el exilio de uruguayos comunistas en México y el sostén de la vida. Mujer Y Políticas Públicas, 4(1), 25-45. Recuperado de https://doi.org/10.31381/mpp.v4i1.7303

Coraza de los Santos, E. (2020). ¿De qué hablamos cuando nos referimos a las movilidades forzadas? Una reflexión desde la realidad latinoamericana. Estudios Políticos, 57, 128-148.

Creswell, J. W. y Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California: Sage Publications.

De Giorgi, A. L. (2015). La otra nueva ola: Jóvenes mujeres comunistas en el Uruguay de los 60 / The other new wave: Young Communist women in Uruguay 60s. Izquierdas, (22), 204–226. Recuperado de https://doi.org/10.4067/S0718-50492015000100009

De Giorgi, A. L. (2020). Historia de un amor no correspondido: Feminismo e izquierda en los 80. Montevideo: Sujetos Editores.

De Giorgi, A. L. (2021). Linda, inteligente, de buena familia, vos no deberías estar acá. Dictadura y reconfiguración patriarcal en Uruguay. Revista Eletrônica da ANPHLAC, 21 (31), 450-474. Recuperado de https://revista.anphlac.org.br/anphlac/article/view/4033

Ferro, A. (2004). Brain Drain and the Academic and the Intellectual Labour Market in South East Europe. UNESCO CEPES, 29 (3), 275-305. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139060

Franco, M. (2009). El exilio como espacio de transformaciones de género. En D. Andújar, M. D’Antonio, M. Gil Lozano, M. Gramático y M. Rosa (Comps.), De minifaldas, militancias y revoluciones (pp. 127-145). Buenos Aires: Ediciones Luxemburg.

Fostik, A. L. (2014). La naissance du premier enfant et la transition à la vie adulte en Uruguay (tesis de doctorado). Université du Québec - Institut National de la Recherche Scientifique, Quebec, Canadá. Recuperado de https://espace.inrs.ca/id/eprint/2647/1/Fostik-AL-D-A2014.pdf

Gomez, A. (1986). El orden y su discurso en la “enseñanza” autoritaria en Uruguay. América. Cahiers du CRICCAL, (1), 51–65.

Holstein, J. A., y Gubrium, J. F. (2007). Constructionist perspectives on the life course. Sociology Compass, 1(1), 335-352. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/249494376_Constructionist_Perspectives_on_the_Life_Course

Instituto Nacional de Estadística. (s.f.). Siglo XX: Las variables estadísticas relevantes. Área sociodemográfica. Fascículo I.3: La familia y el hogar. Recuperado de https://www5.ine.gub.uy/documents/Demograf%C3%ADayEESS/PDF/Informes%20Demogr%C3%A1ficos/Variables%20Estad%C3%ADsticas%20Relevantes%20Durante%20el%20Siglo%20XX%20-%203%20La%20Familia%20y%20el%20Hogar.pdf

Laborier, P. (2024), L’exil des universitaires uruguayens en France pendant la dictature (1973-1984), Anuario Rioplatense de la Francofonía , 169-85.

Lalive d' Espinay, C. Bickel, J.F. Cavalli, S. y Spini, D (2011). El Curso de la vida: emergencia de un paradigma interdisciplinario. En Yuni, J.A. (Comp.), La vejez en el curso de la vida. Córdoba: Encuentro grupo editor.

Lastra, M. S. (2016). Volver del exilio. Historia comparada de las políticas de recepción en las posdictaduras de Argentina y Uruguay (1983–1989). Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento; La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Leiva Gómez, S. y Ross Orellana, C. (2016). Migración circular y trabajo de cuidado: Fragmentación de trayectorias laborales de migrantes bolivianas en Tarapacá. Psicoperspectivas, 15(3), 56-66.

Lessa, F. (2022). Los juicios del cóndor: la coordinación represiva y los crímenes de lesa humanidad en América del Sur . Madrid: Taurus.

Lynch, G. (2017) Curso de la vida y género: entre lo individual y las expectativas sociales. El Caso de la Argentina. (tesis de doctorado). Universidad de Salamanca, Salamanca, España.

Mannheim, K. (1952). El problema de las generaciones. En P. Kecskemeti (Ed.), Ensayos sobre la sociología del conocimiento (pp. 276-320). Londres: Routledge and Kegan Paul.

Martín, M. T. (2020). Dibujar los contornos del trabajo de cuidados. En Batthyány (Coord.), Miradas latinoamericanas a los cuidados (pp. 243-287). Buenos Aires: CLACSO.

Martínez, V. (2005). Tiempos de dictadura 1973/1985: Hechos, voces, documentos. La represión y la resistencia día a día. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

McNay, L. (2004). Agency and experience: Gender as a lived relation. The Sociological Review, 52(2_suppl), 175-190.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. California: Sage Publications.

Rico, Á. (2005). Cómo nos domina la clase gobernante. Orden político y obediencia social en la democracia posdictadura. Uruguay 1985-2005. Montevideo: Ediciones Trilce.

Rivera Sánchez, L. (2012). Las trayectorias en los estudios de migración: una herramienta para el análisis longitudinal cualitativo. En Métodos cualitativos y su aplicación empírica. Por los caminos de la investigación sobre migración internacional (pp. 455-494). México: Instituto de Investigaciones Sociales-UNAM/El Colegio de la Frontera Norte.

Rojas, B. (2019). Mujeres chilenas exiliadas en Grenoble, Francia: Tensionando comprensiones del exilio y la nostalgia. Quaderns de Psicologia, 21(3), 1-23.

Sapriza, G. (2018). La maternidad como proyecto político: Testimonio de mujeres prisioneras durante la dictadura cívico-militar (1973-1985). Revista Encuentros Uruguayos, 11(2), 75-100.

Settersten Jr, R. A., Ottusch, T. M., y Schneider, B. (2015). Becoming adult: Meanings of markers to adulthood. Emerging trends in the social and behavioral sciences: An interdisciplinary, searchable, and linkable resource. American Journal of Sociology, (70), 1-16. Recuperado de https://health.oregonstate.edu/sites/health.oregonstate.edu/files/faculty-staff/profilepubs/settersten_et_al-becoming_adult-emerging_trends.pdf

Shanahan, M. J., Mortimer, J. T., y Kirkpatrick Johnson, M. (2016). Introduction: life course studies–trends, challenges, and future directions. En Handbook of the life course: Volume II (pp. 1-23). Cham: Springer International Publishing.

Uzcátegui, R. y Cardozo, M. (2024). Las becas del petróleo: Política educativa y movilidad académica en Venezuela. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Published

2025-11-11

How to Cite

Vizcaíno, A., Cedrés, I., Zunino, M., & Viscardi, N. (2025). Leaving for Exile and Coming of Age: Trajectories of Uruguayan Academic Women During the Dictatorship. Clepsidra - Interdisciplinary Journal of Memory Studies, 12(24), 46–65. https://doi.org/10.59339/c.v12i24.735